Monday 6 April 2009


NAK JADI PENULIS??? APA PENDAPAT ANISMAS AR...

Dr. Samsina mengatakan bahawa antara krateria-krateria yang perlu ada pada seseorang penulis yang kreatif ialah mempunyai minat yang mendalam dalam dalam bidang penulisan,baik penulisan kreatif mahupun kesusasteraan.Hal ini kerana, hanya melalui minat sahajalah bakat seseorang dapat dipupuk dan disemai sedikit demi sedikit.
Selain mempunyai minat, seseorang penulis juga perlu memiliki daya sensitiviti yang tinggi. Ini bermakna, penulis mesti peka dan sentiasa menyedari apa yang berlaku di sekelilingnya. Oleh itu, penulis harus menggunakan kelima-lima pancaindera dengan bijak supaya dapat memupuk perasaan dan emosi para pembaca.
Di samping itu, penulis yang kreatif juga digalakkan agar membaca karya-karya orang lain dan mendalami pelbagai ilmu.Justeru, ilmu-ilmu yang kita pelajari itu dapat kita jadikan panduan sewaktu kita berkarya. Hal ini kerana, karya yang bermutu adalah yang ditulis tanpa meniru karya orang lain. Maka, karya seseorang penulis mestilah asli dan original dari penulis itu sendiri.
Oleh hal yang demikian, dapatlah disimpulkan bahawa untuk menjadi penulis yang kreatif, kita hendaklah mengambil kira pelbagai aspek, antaranya ialah ketulenan sesebuah hasil karya. Melalui sumbangan karya yang bermutu, kita dapat menjana tahap pemikiran yang tinggi dan kreatif selain dapat meningkatkan lagi mutu dalam bidang penulisan di negara kita.

No comments:

Post a Comment